صنایع‌دستی مفهومی فراتر از افراد و محصولات است

هنرمند صنایع‌دستی با بیان این که صنایع‌دستی موجودیت مستقل داشته و مفهومی فراتر از افراد و محصولات را در خود دارد، گفت: این میراث ناملموس، بخشی از دارایی‌های ملی ماست. محصولاتی که نه تنها اشتغال ایجاد می‌کنند، بلکه حاملان فرهنگ، اصالت و هویت این سرزمین هستند.

محمدعلی ودود با بیان این که صنایع‌دستی و بخش پیش‌رانش یعنی هنرهای سنتی، تنها یک مجموعه از محصولات زیبا یا کاربردی نیست؛ بلکه یک جهان زنده، پر از هنر و تاریخ است، گفت: بیش از یک میلیون نفر از اعضای جامعه ما از تامین‌کنندگان و صنعتگران گرفته تا هنرمندان، فروشندگان، کارشناسان و خریداران، در این زیست‌بوم فعال هستند. این افراد، بدنه‌ای پر اهمیت و حیاتی را تشکیل می‌دهند که برای پاسخ به نیازهای دائمی و پویا، نیاز به سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه و توجه ویژه دارند.

هنرمند صنایع‌دستی با اشاره به این که صنایع‌دستی تنها یک موضوع اقتصادی یا اشتغال‌زایی نیست، تصریح کرد: صنایع‌دستی شامل ۱۸ گروه اصلی و ۲۹۹ زیرشاخه‌ای از رشته‌ها و پیشه‌هایی است که برخی از آن‌ها تا هفت هزار سال قدمت دارد، این میراث ناملموس، بخشی از دارایی‌های ملی ماست. محصولاتی که نه تنها اشتغال ایجاد می‌کنند، بلکه حاملان فرهنگ، اصالت و هویت این سرزمین هستند. اما آیا همه چیز در مورد محصولات و افراد فعال در این عرصه است؟ یا اینکه صنایع دستی، خود به تنهایی یک موضوع است؟

ودود در ادامه افزود: صنایع‌دستی نه تنها ترکیبی از هنر و فرهنگ است، بلکه خود به عنوان یک موجودیت مستقل، مفهومی فراتر از افراد و محصولات را به دوش می‌کشد. اگر به صنایع‌دستی نه فقط به عنوان مجموعه‌ای از رشته‌ها و هنرها بلکه به عنوان یک موضوع مستقل بپردازیم، می‌توانیم مشکلات زیست‌بوم انسانی، کیفیت محصولات و پویایی این رشته‌ها را بهبود ببخشیم.

او تاکید کرد: برای درک بهتر، بیایید صنایع‌دستی را با هنرهای تجسمی مقایسه کنیم، حوزه‌ای که در دهه‌های اخیر نه تنها فعالان، رشته‌ها و محصولات مشخصی دارد، بلکه خود به عنوان یک مفهوم مشخص و تبیین شده، منزلت فرهنگی، هنری و اجتماعی  ویژه‌ای پیدا کرده است. به همین دلیل است که باید تاکید کنیم که صنایع‌دستی خودش هم موضوعی است.

این هنرمند صنایع‌دستی در پایان خاطرنشان کرد: به تمام فعالان و عاشقان این حوزه یادآوری می‌کنم که صنایع‌دستی باید به معماری باور و ارتقای شان خود در تمام زمینه‌ها بپردازد، چرا که این مفهوم بسیار فراتر از آنچه می‌بینیم است لذا آن را به عنوان یک موضوع زنده و تاثیرگذار درک کنیم و به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072801970
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha